Instruerande texter (strategi att instruera).

Vi har under en tid arbetat med instruerande texter. Under våra ämnesdidaktiska kollegium (ädk) har vi arbetat med att få eleverna att utveckla modeller för instruerande texter. Vi startade upp det hela genom att eleverna skrev en instruktion om hur man tvättar händerna. Det blev en förtest för att se vad de kände till gällande instruktioner och vad det är.

   

   Marie modellerade (visade) sen elevernas instruktioner och det blev väldigt tokigt och roligt när hon följde dem.

Vi introducerade sen modellen ”Vad?, Vad?, Hur?” för eleverna.

  • Vad ska uppnås?
  • Vad behöver man? (material, ingredienser eller utrustning).
  • Hur gör man? (steg i nummerordning, figurer, illustrationer).

Eleverna skrev sedan en instruerande text om hur man gör den godaste mackan där de använde sig av vad-, vad-, hur-formatet .

Till sist skrev eleverna varsin instruerande text och ritade bilder om ett valfritt ämne.

Vi har tagit mycket idéer och inspiration av Adrienne Gear, verksam lärare i Kanada som jag och Anneli hade förmånen att se och höra förra våren på läs- och skrivkonferensen i Stockholm.

Ta en titt utanför klassrummet och läs elevernas väldigt fina instruerande texter. Alla har utvecklat sitt instruerande skrivande och vi har tittat på deras progression (utveckling) enskilt.

”Instruerande texter, till exempel spelinstruktioner och arbetsbeskrivningar, och hur de kan organiseras med logisk ordning och punktuppställning i flera led.”  (Lgr11, Skolverket 2011, sid 224).

Annonser
Det här inlägget postades i Svenska. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s